Το Κυπριακό στην Γενεύη. Και Σχόλιο στο τέλος του άρθρου.


12 Ιαν. 2017

Σκέψεις Βρυξελλών καταγράφονται σε δημοσίευμα του Focus πως με την επανένωση της Κύπρου είναι πιθανό οι Τουρκοκύπριοι να συναποφασίζουν σε σημαντικές υποθέσεις που αφορούν τη νότια Κύπρο που είναι μέλος της ΕΕ και να λειτουργούν ως εκπρόσωποι των συμφερόντων του Ερντογάν.

 στο militaire.gr.
Στη μίνι συνέντευξη που παραχώρησε ο νέος γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες, έχοντας στο πλάι του τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη και τον ηγέτη των Τουρκοκυπρίων Μουσταφά Ακιντζί, χαρακτήρισε εποικοδομητικές τις ως τώρα συνομιλίες, με την επισήμανση ότι τα Ηνωμένα Έθνη αναζητούν μια μόνιμη, και όχι μια βιαστική λύση. «Είμαστε πολύ κοντά σε μία ρύθμιση για τη δημιουργία μιας δικοινοτικής, διζωνικής ομοσπονδιακής Κύπρου».

Θα επιμείνουμε ότι η “λύση” που προσπαθούν να επιβάλλουν στην Κύπρο όλες οι μεγάλες δυνάμεις και την οποία δυστυχώς η Κυπριακή κυβέρνηση δέχτηκε να καθήσει να συζητήσει είναι η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ της Κύπρου. Γιατί;

1. Η Τουρκία αρνείται πεισματικά και δεν το ΄χει κρύψει, ότι δεν πρόκειται να αποσύρει τα στρατεύματά της από την Κύπρο. Επικαλείται το αίσθημα …ανασφάλειας των τουρκοκυπρίων! Η παραμονή έστω κι ενός στρατιώτη νομιμοποιεί τον Αττίλα.

2. Εκ περιτροπής προεδρία. Ο απόλυτος παραλογισμός. Κάθε πέντε χρόνια ο πρόεδρος θα εναλάσσεται υποχρεωτικά! Μία θητεία θα είναι Ελληνοκύπριος και μία Τουρκοκύπριος. Στη δεύτερη περίπτωση το 28% θα επιβάλλει τις απόψεις του στο 72%!

3. Οι Τουρκοκύπριοι θα αποτελούν το μακρύ χέρι της Τουρκίας στην ΕΕ. Γιατί το δέχονται οι Βρυξέλλες; Μα επειδή τη “λύση” στη Κύπρο την θέλουν οι κολοσσοί των εταιρειών ενέργειας που ενδιαφέρονται για την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου. Στις Βρυξέλλες μάλλον δεν υπάρχουν πια πολιτικοί αλλά μόνο…οικονομολόγοι.

4. Το μέγα παραμύθι το οποίο επικαλούνται κάποιοι και στην Ελλάδα: η ελληνοκυπριακή πλευρά θα απορροφήσει οικονομικά την τουρκοκυπριακή! Μύθος…Αν οι Τουρκοκύπριοι εξασφαλίσουν την ελεύθερη μετακίνησή τους ως “από σπόντα ευρωπαίοι”, μαζί τους θα κινούνται και τα τουρκικά κεφάλαια. Τα οποία είναι πολύ ισχυρά.

5. Οι χάρτες που παρουσιάστηκαν για το εδαφικό. Η ελληνοκυπριακή πλευρά έχει στους χάρτες της τη Μόρφου και το Ρυζοκάρπασο στα εδάφη που η Τουρκία θα παραχωρήσει. Δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα το κάνει. Κι αν τελικά υποχωρήσει θα έχει πάρει πολύ πιο σημαντικά πράγματα, όπως η εκ περιτροπής προεδρία που τους ενδιαφέρει.

Για όλους αυτούς τους λόγους και για αρκετούς άλλους, όποιος υποστηρίξει ότι αυτό το σχέδιο είναι η “βιώσιμη ,δίκαιη λύση του Κυπριακού” κοροϊδεύει …

Αλέξανδρος Ζέρβας
στις 11 Ιαν., στο anemosantistasis όπου πηγή tvxs.gr

Η αλήθεια είναι πως μέχρι στιγμής δεν προκύπτουν πολλά περιθώρια για ιδιαίτερη αισιοδοξία ενόψει της διεθνούς διάσκεψης της Γενεύης για το Κυπριακό. Κι αυτό γιατί η έλλειψη ουσιαστικής προεργασίας για τη γεφύρωση του χάσματος επί διαφόρων κρίσιμων ζητημάτων (κι ομολογουμένως δεν είναι λίγα) δεν προϊδεάζει πως αυτή η συνάντηση θα έχει διαφορετικό αποτέλεσμα από το πρόσφατο ναυάγιο του Μον Πελεράν.

Είναι άλλωστε ηλίου φαεινότερο πως η απευθείας εμπλοκή της τουρκικής πλευράς στις διαπραγματεύσεις έρχεται να περιπλέξει σε επικίνδυνο βαθμό τα πράγματα και κανείς από τους εμπλεκόμενους δεν μπορεί να προβλέψει ποια θα είναι η στάση που θα τηρήσει ο Ταγίπ Ερντογάν στην επικείμενη διάσκεψη. Πολλώ δε μάλλον, με δεδομένο τον άκρατο τυχοδιωκτισμό που διέπει τις κινήσεις του εντός κι εκτός Τουρκίας το τελευταίο διάστημα, κανείς δεν μπορεί να ελπίζει βάσιμα πως αυτή θα έχει την όποια θετική συμβολή.

Κάπως έτσι βλέπουμε, στα περισσότερα φλέγοντα ζητήματα της εν εξελίξει διαπραγμάτευσης, τις βασικές ενδιαφερόμενες πλευρές να ξεκινούν από εντελώς διαφορετική βάση συζήτησης. Γιατί, ας μην κρυβόμαστε, βιώσιμη λύση στο Κυπριακό, χωρίς ένα σαφές κι όσο το δυνατό πιο σύντομο χρονοδιάγραμμα αποχώρησης των τούρκικων στρατευμάτων από το νησί, δεν πρόκειται να υπάρξει. Το ίδιο ισχύει και με το περίφημο «σύστημα εγγυήσεων», η διατήρηση του οποίου είναι βολική μόνο για την Τουρκία, καθώς της δίνει τη δυνατότητα επέμβασης, όποτε το κρίνει η ίδια σκόπιμο, στα τεκταινόμενα στο τουρκοκυπριακό τμήμα.

Από την άλλη, θα ήταν αφελές να μη βάλει κάποιος στην όλη «εξίσωση» το έντονο τουρκικό ενδιαφέρον (κι όχι μόνο) για τα ιδιαίτερα προσοδοφόρα τμήματα της ΑΟΖ, τα οποία βρίσκονται στο θαλάσσιο χώρο νότια της Κύπρου. Αυτό άλλωστε το είχε καταστήσει επανειλημμένα σαφές, ακόμη και στο πρόσφατο παρελθόν, μέσω επιστολής στον ΟΗΕ, αμφισβητώντας έμπρακτα την κυριότητα των θαλάσσιων περιοχών, που ανήκουν στην Κυπριακή Δημοκρατία. Με βάση τα παραπάνω, δεν πρέπει να υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι στο ζήτημα του εδαφικού ο εκβιασμός (με επίκεντρο το ζήτημα της επιστροφής Μόρφου) αναμένεται να είναι κάτι παραπάνω από «χοντρός».

Κάπου εδώ όμως ελλοχεύει ο έτερος θανάσιμος κίνδυνος στην όλη υπόθεση. Γιατί πράγματι φαντάζει καταστροφικό το ενδεχόμενο να προκύψει μια πραγματικά μη βιώσιμη συμφωνία, ιδαίτερα στην περίπτωση που αυτή θα «νομιμοποιεί» την τουρκική κατοχή. Εξίσου εφιαλτική όμως είναι η προοπτική παγίωσης του σημερινού διχοτομημένου status quo στο νησί. Κάτι τέτοιο μάλιστα ίσως να «άνοιγε την όρεξη» στον Ταγίπ Ερντογάν, όπως φοβούνται πολλοί, προκειμένου να προχωρήσει σε ακόμη πιο «επιθετικές ενέργειες», με σκοπό και την περαιτέρω ισχυροποίηση του στο εσωτερικό της χώρας του. Με βάση αυτές τις εκτιμήσεις, ακόμη και το σενάριο της μονομερούς προσάρτησης του βόρειου τμήματος της Μεγαλόνησου εκ μέρους της Τουρκίας (με την τουρκοκυπριακή ακροδεξιά να παίρνει το «πάνω χέρι») ίσως και να μην είναι εκτός πραγματικότητας.

Η «εξίσωση» που έχουμε μπροστά μας λοιπόν είναι κάτι παραπάνω από ζόρικη. Τόσο ζόρικη που δε χωράνε επ’ ουδενί ιδεοληψίες, μικροπαραγοντισμοί και κούφια επικοινωνιακή διαχείριση. Καλό είναι επίσης η όποια συμφωνία να μην προκύψει υπό το καθεστώς πίεσης, όπως έχει συμβεί στο παρελθόν. Άλλωστε, είναι πλέον κοινή πεποίθηση τυχόν πως νέα αποτυχία οποιασδήποτε μορφής (ναυάγιο συνομιλιών, απόρριψη συμφωνίας σε δημοψήφισμα) πιθανότατα θα σημάνει τον οριστικό ενταφιασμό του Κυπριακού, με ό,τι συνεπάγεται μια τέτοια εξέλιξη.

Ναυάγιο

Ναυάγιο για την πενταμερή συνάντηση κορυφής στην Γενεύη, έκριναν δημοσιογραφικοί κύκλοι, αφού ακύρωσε την συμμετοχή του ο Τούρκος πρωθυπουργός επικαλούμενος σπουδαιότερες προτεραιότητες.

Όπως είπε χαρακτηριστικά ο Τούρκος πρωθυπουργός «η δουλειά μας είναι η αλλαγή συντάγματος αυτή τη στιγμή και είναι πιο σημαντική από όλα τα άλλα».

Ο Γιώργος Πετράκης αναλύει.

Όπως επισημαίνεται στο crahonline.gr, με βάση σχετική ανάλυση του Γιώργου Πετράκη που φιλοξένησε ο Ιστότοπος του Μιχάλη Ιγνατίου mignatiou.com, οι κινήσεις τις τουρκοκυπριακής πλευράς και του Ακιντζί, δημιούργησαν «αρνητικό και δυσμενές για την ελληνοκυπριακή πλευρά διαπραγματευτικό κεκτημένο» καθώς ο Αναστασιάδης θα επιστρέψει στην Κύπρο» με χάρτη που για πρώτη φορά αποτυπώνεται το πλαίσιο των τούρκικων και τουρκοκυπριακών επιδιώξεων.

Στον χάρτη αυτό, η τουρκική πλευρά θέτει πλέον ως γραμμή εκκίνησης της διαπραγμάτευσης την παραμονή της Μόρφου στους Τουρκοκυπρίους, απαιτώντας κρίσιμα ανταλλάγματα για την επιστροφή της περιοχής αυτής.

Ολόκληρη η ανάλυση του Γιώργου Πετράκη:

Με «προίκα» την Πενταμερή και τον νέο τίτλο του His excellency Nicos Anastasiadis που αντικατέστησε τον τίτλο του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, και με έναν χάρτη που για πρώτη φορά αποτυπώνεται το πλαίσιο των τούρκικων και τουρκοκυπριακών επιδιώξεων, ο Νίκος Αναστασιάδης ετοιμάζεται να επιστρέψει στην Λευκωσία μετά το φιάσκο της Διαδικασίας της Γενεύης που με δική του ευθύνη δρομολογήθηκε εν αγνοία των πάντων στο ολέθριο δείπνο της 1ης Δεκεμβρίου, που έστησε μεθοδικά ο Εσπεν ‘Αϊντα.

Μετά από τρεις ημέρες πολύωρων εξαντλητικών διαπραγματεύσεων οι διαπραγματευτικές ομάδες κατόρθωσαν για τα «μάτια του κόσμου» να επιτύχουν κάποια συμφωνία στο πιο ανώδυνο ίσως θέμα του κρίσιμου Κεφαλαίου της Διακυβέρνησης, την αναθεώρηση του Συντάγματος, αφήνοντας βεβαίως στον αέρα όλα τα μεγάλα ζητήματα της Διακυβέρνησης, όπως είναι η απαίτηση για ίση μεταχείριση των τούρκων πολιτών με τους Έλληνες πολίτες που θα απολαμβάνουν τις τέσσερις ελευθερίες ως πολίτες κράτους μέλους της Ε.Ε.

Στο ράφι έμεινε και το θέμα επίλυσης διενέξεων στην ομοσπονδιακή δομή ακόμη και αυτό των αρμοδιοτήτων της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. Το περιουσιακό έμεινε και αυτό στο ράφι, ενώ μάλλον εθιμοτυπικού χαρακτήρα ήταν συνάντηση με τους δυο εκπροσώπους του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας που υποτίθεται θα γνωμοδοτούσαν για το κόστος της λύσης και τους τρόπους χρηματοδότησης του…

Ο Νίκος Αναστασιάδης ήθελε ίσως περισσότερο από τον Άϊντα που έπαιζε τα ρέστα του στην Γενεύη, να επιδείξει κάτι χειροπιαστό στην κορύφωση αυτής της διαδικασίας ,καθώς αποτελούσε δική του αποκλειστικά επιλογή.

Όμως η πρόοδος που περίμενε ότι θα του προσέφεραν κινήσεις καλής θέλησης του Ακιντζι, δεν ήρθαν ποτέ ενώ αντίθετα δημιουργείται αρνητικό και δυσμενές για την ελληνοκυπριακή πλευρά διαπραγματευτικό κεκτημένο.

Η Διάσκεψη στην οποία συναίνεσε ήταν Πενταμερής όπως παγίως επεδίωκε η Τουρκία θέλοντας να υποβαθμίσει σε επίπεδο ηγέτη κοινότητας τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, καθώς αυτή η μεθόδευση ουσιαστικά «ροκανίζει» και υποσκάπτει την ίδια την οντότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Ποτέ και σε κανένα επίσημο η ανεπίσημο έγγραφο των Ηνωμένων Εθνών στην διάρκεια της διαδικασίας Νίκος Αναστασιάδης δεν αναφέρθηκε, με την διπλή ιδιότητα του. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο γνωστό ζήτημα που προέκυψε σχετικά με το αν προσκλήθηκε ή όχι η Κυπριακή Δημοκρατία, ο κ. Άϊντα είχε δηλώσει ότι οι κ. Αναστασιάδης και Ακιντζι είναι αυτοί που προσκαλούν επομένως δεν χρειάζεται να προσκαλέσουν τον αυτό τους.

Έκανε μάλιστα ένα φθηνό και προκλητικό λογοπαίγνιο, λέγοντας ότι ένα ζευγάρι που οργανώνει ένα δείπνο δεν χρειάζεται να προσκαλέσει τον εαυτό του… Μετά τον θόρυβο που προκλήθηκε υποχρεώθηκε να δηλώσει ότι ο γ.γ. του ΟΗΕ είναι αυτός που συγκαλεί την Διάσκεψη, αλλά όμως απέφυγε τις ερωτήσεις εάν έχει προσκληθεί η Κυπριακή Δημοκρατία. Πλέον κατοχυρώνεται όμως ο Πενταμερής χαρακτήρας της όποιας διεθνούς διαβούλευσης του κυπριακού, όπου η Κυπριακή Δημοκρατία θα είναι αν όχι εκλιπούσα, σίγουρα …απούσα.

Ο κ. Αναστασιάδης όμως θα κληροδοτήσει και την καταγραφή σε χάρτη των απαράδεκτων αξιώσεων της τουρκικής πλευράς που θέτει πλέον ως γραμμή εκκίνησης της διαπραγμάτευσης την παραμονή της Μόρφου στους Τουρκοκυπρίους, απαιτώντας κρίσιμα ανταλλάγματα για την επιστροφή της περιοχής αυτής.

Ο κ. Αναστασιαδης έχει υποχρεώσει τους διαδόχους του (γιατί πιθανότατα δεν θα έχει ο ίδιος τον πολιτικό χρόνο να το πράξει), να διαπραγματευθούν πλέον καταβάλλοντας δυσανάλογα ανταλλάγματα τόσο στην Διακυβέρνηση όσο και στα ζητήματα Ασφάλειας. Και όλα αυτά για μια ασαφή “επιστροφή” της Μόρφου, καθώς έχουν προηγηθεί οι προτάσεις για παραμονή των νυν χρηστών, ενώ φυσικά οι επιστροφές περιουσιών θα παραπέμπονται στην Επιτροπή, με εντελώς ασαφή κατάληξη… Είναι πάντως τραγικό ότι ακόμη και την Τετάρτη το απόγευμα καταβάλλονταν προσπάθεια να βρεθεί έστω και μια ακόμη συναντίληψη και συμφωνία, με την ελληνοκυπριακή πλευρά να προβαίνει σε παραχωρήσεις οι οποίες τελικά όμως έχουν καταγραφεί και θα βρεθούν στο τραπέζι των επόμενων συνομιλιών.

Αυτά είναι τα σημεία διαφωνίας στο Κυπριακό
που διέρρευσαν και ενόχλησαν τον Αναστασιάδη,
όπως εμφανίζεται στο anemosantistasis.

Ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, είναι έντονα ενοχλημένος μετά τη διαρροή εμπιστευτικού εγγράφου, το οποίο έδωσε τη Δευτέρα στα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου με αυστηρή προειδοποίηση να μη διαρρεύσει και δημοσίευσε σήμερα η κυπριακή εφημερίδα «Σημερινή».

Πρόκειται για 24 σημεία που διαφωνούν οι δύο πλευρές σχετικά με το θέμα της διακυβέρνησης και το περιουσιακό.

Διακυβέρνηση. Οι 10 διαφωνίες στο κεφάλαιο διακυβέρνησης είναι:

· ΕΚ ΠΕΡΙΤΡΟΠΗΣ ΠΡΟΕΔΡΙΑ (Όπως περιγράφηκε πιο πάνω).
· ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΚΕΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ (Συμφωνήθηκαν 22 και η ε/κ πλευρά προτείνει άλλες 6 που απορρίπτει η τ/κ, ανάμεσα στις οποίες και κάποιες πολύ σημαντικές. Π.χ. εποπτικές Αρχές, για τις οποίες ζητά εκ των προτέρων ίση εκπροσώπηση για να αποδεχθεί).
· ΘΕΜΑΤΑ ΕΝΑΕΡΙΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ (Συμφωνία σε ένα FIR αλλά η τ/κ πλευρά εμμένει σε δύο διαφορετικά κέντρα ελέγχου που θα συντονίζονται από ομοσπονδιακό όργανο, αγνοώντας τους συναφείς κινδύνους).
· ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑ (Η ε/κ πλευρά ζητεί ότι το ένα τρίτο του συνόλου της Δημόσιας Υπηρεσίας πρέπει να είναι Τ/κ, αλλά η άλλη πλευρά εμμένει ότι το 1/3 πρέπει να ισχύσει σε κάθε επίπεδο διοίκησης, διεύθυνσης και τμήματος, γεγονός που θα οδηγεί σε πολλά αδιέξοδα – ζητούν επίσης όπως οι Τούρκοι υπήκοοι έχουν το ίδιο δικαίωμα εργοδότησης στην Κυπριακή Ομοσπονδιακή Δημόσια Υπηρεσία όπως θα έχουν οι Ευρωπαίοι πολίτες!).
· ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ ΚΑΙ ΓΡΑΦΕΙΑ (Αναλογία 2:1 προτείνει η ε/κ πλευρά, ίση εκπροσώπηση λέει η τ/κ, που δηλώνει ότι αν ισχύσει κάπου το 2:1 τότε θα πρέπει στην πλειοψηφούσα απόφαση να συμπεριλαμβάνεται τουλάχιστον ένας Τ/κ – συγκεκαλυμμένο βέτο).
· ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥΡΚΩΝ ΥΠΗΚΟΩΝ (Διαφωνία για τις άδειες εργασίας των υφιστάμενων αφού η τ/κ πλευρά θέλει να έχει η συνιστώσα το δικαίωμα ώστε να παραμείνουν όλοι).
· ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ (Άμεση εφαρμογή και σύσταση οργάνων μέχρι τις πρώτες εκλογές θέλει η ε/κ πλευρά, ειδικούς θεσμούς η τ/κ).
· ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ (Να είναι θέμα των ομοσπονδιακών νομοθετικών σωμάτων λέει η ε/κ πλευρά, να απαιτεί και την έγκριση των συνιστωσών θέλει η τ/κ).
· ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ (Αναλογία 2:1 θέλει η ε/κ πλευρά, ίση εκπροσώπηση η τ/κ ή τουλάχιστον μία τ/κ ψήφο. Το θέμα είναι σοβαρό γιατί συμπεριλαμβάνονται Αρχές όπως αυτή των στοιχημάτων που έχει να κάνει με τα αμέτρητα καζίνα στα κατεχόμενα).
· ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ (Δεν υπάρχει συμφωνία ως προς τα κριτήρια που θα καθορίσουν ποιες προηγούμενες πράξεις θα συνεχίσουν να ισχύουν. Η τ/κ πλευρά θέλει να έχει λόγο σε πράξεις του λεγόμενου ψευδοκράτους).
Περιουσιακό ΟΙ 14 διαφορές στο περιουσιακό είναι:
· ΑΥΤΟΔΙΚΑΙΗ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ (Άμεση επιστροφή προσφύγων υπό ε/κ διοίκηση στις περιουσίες τους, όλες οι περιουσίες να υπόκεινται στα ίδια κριτήρια, ανάμεσα στα οποία και αυτό του συναισθηματικού δεσμού και της σημαντικής βελτίωσης, λέει η τ/κ πλευρά, που ουσιαστικά δηλώνει ότι δεν θα επιστρέψουν οι πρόσφυγες ούτε στα υπό ε/κ διοίκηση εδάφη).
· ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΔΕΣΜΟΣ (Η Επιτροπή Περιουσιών θα αποφασίζει λαμβάνοντας υπόψη τις αποφάσεις του ΕΔΑΔ, να ισχύσει η απόφαση ΕΔΑΔ για τουλάχιστον 10 χρόνια διαμονής των Ε/κ προσφύγων στην περιουσία επιμένει η τ/κ πλευρά, μειώνοντας τον αριθμό των εν δυνάμει προσφύγων που θα επιστρέψουν στο ελάχιστο).
· ΟΡΟΛΟΓΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΩΦΕΛΕΙΑΣ (Η τ/κ πλευρά προσπαθεί να διευρύνει την ορολογία τού τι σημαίνει περιουσίες που χρησιμοποιήθηκαν για σκοπούς δημόσιας ωφέλειας, ώστε να αποκλείσει μεγάλο αριθμό ακινήτων).
· ΦΟΡΜΟΥΛΑ 1/3 ΓΙΑ ΑΔΕΙΕΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΕΣ (Οι δύο πλευρές διαφωνούν πλήρως στα μεγέθη των περιουσιών που εμπίπτουν σε περιορισμούς επανεγκατάστασης).
· ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ (Βελτίωση να θεωρείται όταν η αξία της ξεπερνά την αρχική αξία περιουσίας λέει η ε/κ πλευρά. Να ισχύει αν η βελτίωση φτάνει το 50% της αρχικής τιμής της περιουσίας – άρα σχεδόν το σύνολο, δηλώνει η τ/κ).
· ΠΕΡΙΟΥΣΙΕΣ ΠΟΥ ΠΩΛΗΘΗΚΑΝ ΣΕ ΤΡΙΤΟΥΣ (Δεν μπορούν να αναγνωριστούν τέτοιες πωλήσεις λέει η ε/κ πλευρά. Να ισχύσουν τα ίδια κριτήρια για όλους τους σημερινούς χρήστες η τ/κ θέση).
· ΑΓΟΡΑΙΑ ΑΞΙΑ – ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΑΞΙΑ (Θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η αγοραία αξία της περιουσίας που ορίζεται ως αυτήν την ώρα που γίνεται μια πράξη δηλώνει η ε/κ πλευρά. Σημερινή αξία που ορίζεται από την αξία τη στιγμή της προσφυγοποίησης + ο πληθωρισμός και η αύξηση της τιμής της γης, απαντά η τ/κ).
· ΑΠΩΛΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ (Δικαίωμα στον πρόσφυγα να απαιτήσει αποζημίωση απώλειας χρήσης και να έχει προτεραιότητα αν δεν ικανοποιηθεί η πρώτη θεραπεία που ζήτησε, με την αποζημίωση να καταβάλλεται από ταμείο που θα συσταθεί με χρηματοδοτήσεις, λέει η ε/κ πλευρά. Οι αποζημιώσεις να καταβάλλονται από τη συνιστώσα στην οποία ανήκει ο αιτητής λέει η τ/κ).
· ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ (Η εναλλακτική περιουσία που θα δοθεί στους νόμιμους ιδιοκτήτες να είναι στην πιο κοντινή περιοχή και ανάλογης αξίας, λέει η ε/κ πλευρά. Μπορεί να είναι οπουδήποτε, ενδεχομένως και στην άλλη συνιστώσα πολιτεία λέει η τ/κ, που θέλει να μη δίνεται δικαίωμα επιλογής στους επηρεαζόμενους).
· ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ (Να επιστραφούν άμεσα λέει η ε/κ πλευρά, μόνο όσα χρησιμοποιούνταν από την Εκκλησία ή το ΕΒΚΑΦ την περίοδο της μετακίνησης, απαντά η τ/κ πλευρά).
· ΠΕΡΙΟΥΣΙΕΣ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ (Ίδια μεταχείριση περιουσιών φυσικών και νομικών προσώπων η θέση της ε/κ πλευράς, μόνο αποζημίωση στα νομικά πρόσωπα απαντά η τ/κ πλευρά).
· ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ (Δικαίωμα εναλλακτικών επιλογών λέει η ε/κ πλευρά, άμεση αποζημίωση στον σημερινό χρήστη αν μετακινηθεί, λέει η τ/κ πλευρά).
· ΕΓΓΡΑΦΑ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ (Η Επιτροπή Περιουσιών να βοηθά τον αιτητή να αποδείξει την περιουσία του λέει η ε/κ πλευρά, να είναι αποκλειστική υποχρέωση του αιτητή λέει η τ/κ).
· ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΠΕΡΙΟΥΣΙΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗΣ (Μη απαιτητέες περιουσίες λέει η τ/κ πλευρά – χαλίτικη γη λέει η τ/κ μεταξύ πολλών άλλων διαφορών).

Ο υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Κοτζιάς,

έκανε σήμερα 12 Ιανουαρίου δηλώσεις σχετικά με την εξέλιξη των διαβουλεύσεων. Συνοπτικά είπε τα εξής:

«Έγιναν θετικά βήματα για τη λύση του Κυπριακού».
«Ακούσαμε πολλές ιδέες – Υπήρξαν διαφωνίες»
«Πιστεύουμε ότι πρέπει να καταργηθεί το καθεστώς των εγγυήσεων»
«Για πρώτη φορά χθες τέθηκαν χάρτες στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης μεταξύ των δύο κοινοτήτων.»

«Το θέμα του Κυπριακού δεν είναι θέμα μόνο μεταξύ των δύο κοινοτήτων αλλά και θέμα κατοχής»

Συνέντευξη Τύπου παραχώρησε στη Γενεύη ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς. Ο υπουργός Εξωτερικών έχει περιγράψει τις επαφές του έως τώρα και προανήγγειλε ότι το βράδυ θα εκδοθεί ανακοίνωση που θα επιβεβαιώνει τη συμφωνία για τη συγκρότηση ομάδας ειδικών που θα ετοιμάσουν ερωτήσεις για να απαντηθούν στις 23 Ιανουαρίου στη συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών. Ο γ.γ. του ΥΠΕΞ κ. Δημήτρης Παρασκευόπουλος θα είναι επικεφαλής από την ελληνική πλευρά.

Ο κ.Κοτζιάς αναφέρθηκε στο αίτημα της ελληνοκυπριακής πλευράς για την αποχώρηση των τουρκικών στρατευμάτων από την Κύπρο. Όπως είπε: «Στην αποχώρηση του στρατού θέλουμε να είναι συνεχής η ροή- μια μεγάλη την πρώτη εβδομάδα και στη συνέχεια ροή με καταληκτική ημερομηνία.»

Ο κ.Κοτζιάς σημείωσε ότι θα υπάρξει ομάδα που θα καταγράψει το μέγεθος του τουρκικού στρατού (αλλά και τη ΕΛΔΥΚ, δεν έχουμε αντίρρηση) τον οπλισμό και τα πάντα.

«Είχαμε μια δημιουργική συζήτηση. Για πρώτη φορά τέθηκαν χάρτες στο τραπέζι της συζήτησης, χάρτες από τις δύο κοινότητες και ειχαμε μια συζήτηση ανάμεσα στις εγγυήτριες δυνάμεις. προσπαθούμε από τον Απρίλη του ’15 για να γίνει αυτή η συζήτηση. Πολλοί ήθελαν να αναβάλουμε, θεωρώ ότι είναι ένα θετικό βήμα και δίδαγμα για την ελληνική διπλωματία ότι έχουμε ξεκινήσει σε πολλούς τομείς, και ένας από αυτούς είναι η Κύπρος, κάνουμε βήματα. Εμπειρογνώμονες και επιστήμονες μετέχουν εθελοντικά στη διάθεση του υπουργείου Εξωτερικών.

Αυτά που συζητάμε είναι όσα έθεσα τον Απρίλη του 2015 μετά τη συνάντησή του με τον τότε γ.γ. του ΟΗΕ. Τότε είχε θεωρηθεί παράτολμο να τεθεί το θέμα των εγγυήσεων, πράγμα που είχε γίνει το παρελθόν. Είχα ερωτηθεί τότε από Τούρκο δημοσιογράφο αν δεν ήθελα λύση. Του είχα απαντήσει ‘μαζέψτε τα και φύγετε’.»

Η τεκμηρίωση και η σταθερότητα σε ένα αίτημα, είχε αποτέλεσμα. Μπήκε στην ατζέντα των συζητήσεων. Το πρόβλημα του Κυπριακού δεν είναι θέμα ανάμεσα στις δύο κοινότητες. Αντιμετωπίζουμε θέματα με μακρόχρονες στρατηγικές. Ως ελληνική κυβέρνηση θέλουμε να λύσουμε τα προβλήματα που ήταν αδρανή.

Ο κ. Κοτζιάς έκανε αναλυτική αναφορά στις επαφές που είχε τις τελευταίες ημέρες, αλλά και στη συνεχιζόμενη διάσκεψη της Γενεύης.

Στις 18 Ιανουαρίου η συνέχιση των συνομιλιών.

-------------------------------------------------
ΣΧΟΛΙΟ
Γράφει ο Άργος. 

Στον απόηχο  του πρώτου σταδίου διαπραγματεύσεων στην Γενεύη, τρία τα γεγονότα που ακολούθησαν.

Πρώτον, ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας ως ο ανώτατος άρχων του κράτους, απεμπόλησε το δικαίωμα αυτό όταν επέτρεψε οι διεθνείς σύνεδροι, Αγγλία, Τουρκία, Ε.Ε. και ΟΗΕ να τον αποκαλέσουν εξοχότητα κύριο Αναστασιάδη κι όχι πρόεδρο  της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Δεύτερον, μέρος του Κυπριακού λαού έχει κάνει διάβημα επίσημο στο Κυπριακό κράτος να ενεργοποιηθεί το Σύνταγμα, και συγκεκριμένα άρθρο βάσει του οποίου ο Αναστασιάδης καθαιρείται μετά από πράξεις που συνιστούν εσχάτη προδοσία.

Τρίτο, η Τουρκία αρνήθηκε να αποσύρει  τα στρατεύματά της - το οποίο συνιστά Κατοχή, αρνήθηκαν στους ελληνοκυπρίους δικαιώματα τα οποία απαιτούν για τους τουρκοκυπρίους, με το 23% του πληθυσμού που εκπροσωπούν οι τουρκοκύπριοι, οι τούρκοι απαιτούν αυτό το 23% να καθορίζει την μοίρα του 77% του πληθυσμού της νήσου, με το αίτημα την διακυβέρνηση της νήσου να έχουν οι τουρκοκύπριοι για ένα έτος, και για ένα έτος οι ελληνοκύπριοι. Επίσης, οι τουρκοκύπριοι δεν αποδέχθηκαν να εναρμονισθούν με το Ευρωπαϊκό κεκτημένο και τα ψηφίσματα και τις αποφάσεις της Ε.Ε. μέλος της οποίας είναι η Κυπριακή Δημοκρατία ήδη.


Κι ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, οι Κύπριοι συχνά με αθέμιτα μέσα αλλά και ξεπερνώντας την πεπατημένη, καταλογίζουν στον Έλληνα υπουργό εξωτερικών την ευθύνη για το ναυάγιο των διαπραγματεύσεων με τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας να μην προσφέρει την παραμικρή κάλυψη στον Έλληνα αξιωματούχο, ούτε καν βάσει των γεγονότων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πριν την υποβολή σχολίου ή και άρθρου προς δημοσίευση, ας είναι υπ’ όψη τα εξής, παρακαλώ.

- Σχόλια και άρθρα που υποβάλλονται για δημοσίευση σε «greeklish» (ελληνικά με λατινικούς χαρακτήρες) ή με κεφαλαία γράμματα, ή άσχετα με το θέμα, ή που περιλαμβάνουν ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητο λόγο, προσβλητικό χαρακτηρισμό, υποτιμητικές προσφωνήσεις, υπονοούμενα, απειλές ή χυδαιολογίες, δεν δημοσιεύονται. Διότι δεν συνάδουν με τον πολιτισμό του Ιστότοπου.

- Σχόλια και άρθρα που υποβάλλονται για δημοσίευση περιλαμβάνουν έγκυρο ε-μαιλ, ηλεκτρονική διεύθυνση του σχολιαστή ή αρθρογράφου ώστε να αποτελεί υπεύθυνο λόγο. Το ε-μαιλ αυτό δεν θα δημοσιεύεται.

- Σχόλια και άρθρα που υποβάλλονται, δημοσιεύονται το συντομότερο δυνατόν. Ο Ιστότοπος λειτουργεί σε εθελοντική βάση, όχι επαγγελματική. Δεν απολαμβάνει υλικού κέρδους.